مدرنیسم در نگارگری ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده سپیده مهربان باغبادرانی
- استاد راهنما داریوش فرد دهکردی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: در محیط فکری و فرهنگی ایران بیننده همواره از دیدن نگاره، شمسه ای از لذت های بهشت را درک می کند، به همان نحو که قالی ایرانی می کوشد طرح «زمین بهشتی» را تکرار کند و گنبد، تمثیلی از گنبد نیلگون آسمان است که خود دری است به سوی بی نهایت و نشآن های از بعد متعالی. در این تحقیق، سعی بر آن داشته ام تا ابتدا با بررسی نحوه شکل گیری مدرنیسم در غرب و سپس نحوه ورود مدرنیسم غرب در ایران، بستری در جهت بررسی تطبیقی اشتراکات تصویری نگارگری ایران با هنر مدرن غرب را فراهم آورم. همچنین دراین راستا، خاستگاه های نگارگری سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته است و به بررسی ارزش های بصری و همچنین پیشینه ی تاریخی نگارگری سنتی ایران پرداخته ام. بر اساس شباهت های بصری فراوان بین نگارگری سنتی ایران و هنر مدرن غرب، در یک نتیجه گیری کلی می توان اذعان داشت با آن که مفهوم مدرنیسم، اساساً مفهومی غربی است، نگارگری سنتی ایران، از لحاظ بصری، تمام خاستگاه های هنر مدرن را، بسیار قبل تر در دامان خود پرورش و به اوج خود رسانده است. ضوابط بصری نگارگری سنتی ایران در هفت مورد طبقه بندی می شود: تخیل و تمثیل، وضعیت نگاری، طبیعت همیشه در کنار انسان، پرسپکتیو دو بعدی، هم مکانی و هم زمانی، رنگ، حرکت در موضوع. هر یک از این موارد، از سوی هنرمندان غربی با شروع جرقه های مدرنیسم در هنر مورد توجه قرار می گیرد، این در حالی است که نگارگری سنتی ایران براساس جهان بینی خاص شرق بسیار قبل تر به این ارزش ها دست یافته است. کلید واژه ها: مدرنیسم، نگارگری سنتی ایران، هنر مدرن.
منابع مشابه
منظره پردازی در نگارگری ایران
منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباش...
متن کاملمنظره پردازی در نگارگری ایران
منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباش...
متن کاملنگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران (بررسی تطبیقی نگارگری عثمانی و نگارگری ایران نیمه نخست قرن دهم هجری)
دولت عثمانی در نیمه دوم قرن نهم هجری با هدف اعتبار بخشیدن به موقعیت سیاسی و فرهنگی خود، اولین کارگاه های هنر استانبول را با اقتباس از ایران که در زمینه فرهنگ و هنر آن روزگار پیشگام بود، تاسیس کرد. تحولات سیاسی و ناآرامی های مختلفی که در طی این سال ها در ایران رخ داد، شرایط را برای خروج بسیاری از گنجینه آثار و دست نوشتههای نفیس و همچنین مهاجرت گروهی از هنرمندان و اساتید فن ایران که در جهت یافتن...
متن کاملفرهنگ بصری ترسیم شیاطین در نگارگری ایران
ابلیس، شخصیتی مهم در داستان آفرینش است. او که سابقه طولانی در عبادت پروردگار داشته، پس از تمرد از دستورات خداوند، از بارگاه الهی رانده میشود. در منابع مکتوب، او و یارانش پس از رانده شدن از بارگاه الهی، با نام کلی شیاطین نیز معرفی شدهاند. در سنت کتابآرایی ایرانی، نیاز به ساخت تصویر برای شیاطینی که در داستانهای مکتوب مورد اشاره قرار گرفتهاند، باعث شد تا هنر نگارگری شاهد نمونههای بدیعی از ...
متن کاملبررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران
به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...
متن کاملتصویر جبرئیل (ع) در نگارگری ایران
نگارگری ایرانی دریچهای است بهسوی «عالم ملکوت» یا سرزمین آسمانی «هورقلیا» که پوشیده از انوار مقدس است و صور تشکیلدهنده این اقلیم نورانی، صورتهای مثالی و لطیف و روحانیاند. ازاینرو، فرشتگان بهعنوان حقایقی روحانی در این جهان برزخی نمود مییابند و میتوان آن را جهان خاص فرشتگان قلمداد کرد. این مقاله با محوریت موضوع «جبرئیل» بهعنوان فرشته وحی و راهنمای پیامبر (ص) در سفر معراج کوششی است برای د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023